Arion – Life Is Not Beautiful
Plateselskap: AFM Records
Utgivelsesdato: 19. oktober

8/10

Arion shows that the debut was not a fluke!

Det finske bandet Arion slo ned som en bombe da de i 2014 ga ut debutalbumet Last Of Us. Et år tidligere hadde de pur unge guttene overbevist stort da de debuterte på Finsk TV under sangkonkurransen UMK med låten «Lost». Det igjen førte til platekontrakt med selskapet Ranka Kustannus, som tidligere har stått bak utgivelser til blant annet Sonata Arctica, Children Of Bodom og Nightwish.

I 2015 forlot vokalist, Viljami Holopainen, bandet, og Lassi Vääränen ble hentet inn for å fylle skoene. Ingen enkel jobb, da Holopainen var sårt elsket av fansen. Men singlene «At The Break Of Dawn» (feat. Elize Ryd), «Unforgivable», «Through Your Falling Tears» og «No One Stands In My Way», som ble utgitt i årene fram mot andrealbumet, beroliget mesteparten av fansen.

Ikke bare fordi at Lassi viste seg som en verdig avtager, men også fordi de musikalsk viste at Arion ikke hadde et lykketreff med debutalbumet; de hadde faktisk mer på lager. Skuffelsen ble, kanskje, desto like stor da det viser seg at alle de fire låtene er å finne på Life Is Not Beautiful, og at man da sitter igjen med 5 «helt nye» låter på et album med ni sanger (hvis man ikke tar med bonussangene) – hvor første låt er en intro. Men det er kanskje slik det har blitt; det er enkeltsangene som selger album, og har man fire av de – ja, da selger det kanskje bedre?

Uansett, hva er det å si om Life Is Not Beautiful? Jeg har ikke noe særskilt forholdt til bandet utenom at jeg har hørt noen enkeltsanger tidligere, så denne anmeldelsen tar ikke debutalbumet i betraktning. Det eneste jeg har bitt meg merke i, er at siste låt på Last Of Us heter «Watching You Fall», men første sang på Life Is Not Beautiful heter «The End Of The Fall», så er viss sammenheng er det nok.

Albumet starter med en intro som ikke gir meg stort, men den setter premisset for hele albumet: det er storslagent og bombastisk, og jeg får litt Nightwish-vibber av noen av arrangementene. Det litt mekaniske lydbildet går igjen på hele albumet, noe som gir de et moderne uttrykk. Andrelåten er «No One Stands In My Way» som mange sikker har hørt tidligere. Det er et av de bedre sangene, som viser Arion fra en litt røffere side. Deretter kommer duetten med Elize Ryd, «At The Break Of Dawn», en låt som har fått heftig radiospilling på finsk radio. Og det er kanskje ikke rart da det er den mest «poppa» sangen på albumet. Men ikke noe galt i det; sangen er catchy, og Elizes og Lassis stemmer blender fint sammen. På «The Last Sacrifice», som er albumets første helt nye sang, viser Arion seg igjen fra sin beste side med miksen av bombastisk og det sylskarpe og kalde lydbildet (er det den Finske sounden?). Balladen «Through Your Falling Tears» er grei nok, men det er nok sangen de fleste vil hoppe over. Ikke dårlig, ikke veldig bra. Deretter kommer tre låter på rappen i kjent Arion-drakt, hvor refrengene sitter som ei kule, før albumet avsluttes med den litt intetsigende «Last One Falls», som riktignok er bedre enn «Through Your Falling Tears».

Som bonussanger finner man nyinnspilte versjoner av «Last Of Us», «Seven» og «I Am The Storm».

Alt i alt er Life Is Not Beautiful et album proppet med catchy sanger i et moderne lydbilde. Noen vil nok føle seg snytt over det faktum at de fleste låtene er «spilt i hjel», og  at enkelte er opp til flere år gamle. Samtidig får jeg litt følelsen av at dette er et album med enkeltsanger, riktignok en del gode enkeltsanger, men helhetsfølelsen savnes noe.

Det blir spennende å se hvordan fansen tar i mot dette albumet. Vokalist Lassi er noe røffere enn forgjengeren, noe jeg liker personlig, men er låtene for kommers?