Battle Beast – No More Hollywood Endings
Plateselskap: Nuclear Blast
Utgivelsesdato: 22. mars 2019

8/10

Catchy as hell!

Finske Battle Beast, som feiret tiårsjubileum som band i fjor, er nå aktuell med sitt femte studioalbum.

Bandet, blir av mange sammenlignet med Beast In Black, mest (og kanskje kun) på grunn av deres tidligere gitarist, Anton Kabanen, som forlot Battle Beast for å starte opp sitt eget band – nemlig Beast In Black. Men, det er heller ikke til å legge under en stol at musikken, om ikke helt lik, er i samma gate. Men, nok om det: ingen flere sammenligninger med Beast In Black. Battle Beast står nemlig helt fint på egne ben.

Jeg vet ikke hva som skjer i Filand for tiden, men lykkelige er de i hvert fall, tar man musikken de produserer i betraktning. Vi, som nordmenn, har kanskje et dystert syn på finskene, hvor betegnelsen «finsk fjernsynsteater» står fjellstøtt i de fleste norske sinn. Vel, den tid er tydeligvis forbi. Battle Beast er et av flere finske band som har skapt sin karriere med å fokusere på fengende rytmer ispedd et tyngre lydbilde. Ta det tunge lydbildet bort og du har renspikka poplåter. Og det er ikke negativt ment; det er ikke enkelt å skrive gode poplåter.

Battle Beast står heller ikke for den tradisjonelle power metal vi kjenner fra før av; samens med blant annet Beast In Black, er de representanter for en sjanger som blander heavy metal med det fengende, rytmiske, rifforienterte og allsangvennlige. Ikke at det er nytt i seg selv, men det totale lydbildet skiller seg noe fra det vi har hørt tidligere. Det er radiovennlig, glattpolert og stuerent så det holder – men, herregud så fengende det er!

No More Hollywood Endings er som nevnt bandet femte fullengder, og hvordan den står seg sammenlignet med tidligere utgivelser skal jeg ikke gå inn på her. Til det er bandet for ukjent for meg. Men, isolert sett står det seg fint. Mange har vel fått med seg singlene (og nå er for så vidt albumet ute, så dere kan sånn sett høre hele albumet) «Eden», «Endless Summer», «The Golden Horde» og tittellåten «No More Hollywood Endings», og sånn sett vet hva man kan forvente; dette er 80-tallet pakket inn i et moderne lydbilde!

Bandets sterkeste kort er kanskje vokalist Noora Louhimo, som kunne glidd rett inn i hvilket som helst metal band fra de glade 80-årene; hun har personlighet i stemmen og den krispheten som gjør at man faller pladask for henne. Jeg tror nok at Battle Beast hadde falt litt gjennom uten en så markant vokalist som henne.

No More Hollywood Endings er fulladet av kruttsterke låter, hvor det storslåtte og teatralske står i fokus. Liker du denne typen musikk vil du nok ikke bli skuffet. Er du derimot fan av den tyngre sorten, kan det hende at dette blir for pyntelig for deg.

Jeg, derimot, sier «ja takk begge deler», og tror nok at denne vil følge meg gjennom sommeren.