Dark Sarah – The Golden Moth
Selskap: Inner Wound Recordings
Utgivelsesdato: 21. september 2018
8/10

What, only twelve songs!? I want more!!!

Dette er det tredje albumet til Dark Sarah, bandprosjektet til Heidi Parviainen (tidligere Amberian Dawn). Musikalsk er Dark Sarah en blanding av metal, filmmusikk og teatralske elementer, hvor albumene forteller historien om en ung dame kalt Sarah og hennes onde halvpart Dark Sarah, og hennes mystiske reise gjennom tre verdener (fortalt gjennom de tre albumene).

Der hvor de to foregående albumene tok handling i Middle World (Behind The Black Veil, 2015) og The Underworld (The Puzzle, 2016), foregår det tredje, og siste, albumet i triologien i The Upper World. Til dette albumet har JP Leppäluoto kommet inn som fast medlem, noe tilfører mye til opplevelsen. I tillegg bidrar Zuberoa Aznarez (Diabulus In Musica), Marco Hietala (Nightwish) og Netta Skog (tidligere Ensiferum) i forskjellige roller.

I presseskrivet blir Dark Sarah beskrevet som «cinematic metal», noe som er ganske så treffende. Det er symfonisk, pompøst og storslagent, men i motsetning til mange andre band så er historien i fokus. Dette er et konseptalbum i rette forstand, hvor historien bærer musikken – og ikke motsatt. Det er til tider veldig vakkert, og både Heidi og JP bærer rollene med stor innlevelse samtidig som de utfyller hverandre på en meget overbevisende måte. Jeg får til tider assosiasjoner til Charles Dickens og lignende eventyr, og det er absolutt et kompliment. Det er sjeldent musikk får tankene til å vandre som dette albumet, og jeg tar meg i å virkelig leve meg inn i historien om Sarah. Ti minutter av albumet inneholder noe av det beste/vakreste/frysningsskapende(?) jeg har opplevd på lenge: den episke og storslagne «Sky Sailing» og den Disney-lignende balladen «Wish».