Eunomia – The Chronicles Of Eunomia Part 1
Selskap: Pride & Joy Music
Utgivelsesdato: 24. august 2018
7/10

A debut album that proves that Norwegian power metal has a bright future!

Det skulle ta syv år før første album fra norske Eunomia så dagens lys. Riktignok har vi fått smakebiter i løpet av årene, blant annet gjennom EP’en Crystal Sword i 2013. Og man kan jo også si at Peter Danielsens bidrag til bror Marius Danielsen’s Legend Of Valley Doom (2015) ga en pekepinn på hvor i landskapet Eunomia la seg. Og hvis man i samme åndredrag nevner Avantasia, Freedom Call og Gamma Ray, så er vi ikke langt unna en ganske så treffende beskrivelse av Eunomia.

Det er vanskelig å beskrive Eunomia uten å nevne Avantasia. Det er urettferdig å sammenligne de to bandene opp mot hverandre musikalsk, men konseptuelt spiller begge på «metal-operaens» uttrykk og låtstruktur. Som Avantasia, og for så vidt norske Legend Of Valley Doom og Aldaria, får man bidrag fra en rekke gjesteartister ikledd enkelte roller. I The Chronicles Of Eunomia Part 1 har blant annet Alessandro Conti (Luca Turilli’s Rhapsody, Twilight Force), Henning Basse (Firewind) og Victor Smolski (Almanac) gitt sine bidrag. Og det er moro det, absolutt!

Musikalsk så kjører Eunomia i allerede oppkjørte spor, uten at man blir slått i bakken av originalitet. Men det er heller ikke poenget; for dette er stort sett fengende og storslagen power metal. Det man kan savne er mer variasjon i låtmaterialet; hvor de mer «røffere» låtene er en mangelvare. «Dark Horizon» er et fint eksempel på hvor det sparkes mer i fra, og er et friskt pust blant de mer «pyntelige» sangene.

Alt i alt er The Chronicles Of Eunomia Part 1 et album som viser potensiale, og det lover godt for fremtiden. Og det gjør i hvert fall sitt til at jeg gleder meg til fortsettelsen.