Frozen Land – Frozen Land
Plateselskap: Massacre Records
Utgivelsesdato: 23. november 2018

9,5/10

True Finnish power metal – finally!

Med det selvtitulerte debutalbumet ønsker Frozen Land å gjenskape gullalderen for finsk power metal. Det er selvsagt en risikabel oppgave (noen som har hørt ordtaket «å hoppe etter Wirkola»?), og det finnes flere eksempler på band som har prøvd – og feilet, enn motsatt. Mange av disse bandene har riktignok ikke vært fra Finland, og der har du nok mye av svaret. Den finske melankolien er gjenkjennelig i det som kan kalles for den «finske sounden», og det er vanskelig å gjenskape om du selv ikke er finsk…

Men gutta i Frozen Land er finsk (utenom vokalisten, italieneren Tony Meloni), og de har rikelig med blått blod i årene.

Albumets ni låter (og da tar jeg ikke med avslutningssporet, og albumets tiende låte, en cover av E-Types «Angels Crying») gjør absolutt ikke skam på sine forgjengere, og selv om albumet som helhet kanskje ikke matcher det beste av Stratovarius og Sonata Arctica (derfor ikke full pott), er det nok til at den eldre garde bør skjelve litt i buksa. Og sånn sett er det også spennende å se hva Sonata Arctica kommer opp med, som for tiden er i studio og har gitt uttrykk for at de skal vende snuten hjemover og til sin opprinnelige sound.

Dette albumet er et must for de som fortsatt sverger til 90-tallets power metal. Men la det også være sagt; kvaliteten er god i seg selv, ikke kun som en tidskapsel til da alt var bedre. Frozen Land står trygt og godt på egne ben, og trenger i utgangspunktet ikke sammenligningen med andre, men den har de for så vidt kommet opp med selv.

Som debutalbum er det knallsterkt, og det blir spennende å se hva bandet kan komme opp med til neste album.