Guardians Of Time – Tearing Up The World
Selskap: Rock Of Angels Records
Utgivelsesdato: 19. oktober 2018

8,5/10

If you like power metal you will like Guardians Of Time’s newest album. It’s as easy as that.

Forventningene er alltid høye når det norske alibiet innen klassisk power metal er ute med nytt album. Og som karakteren avslører; de skuffer ikke. En ting er kvaliteten på låtene, men en annen ting er kvaliteten på produktet som helhet. Det låter proft og det oser av internasjonal finesse. Bandmedlemmene, med vokalist Bernt Fjellestad i spissen, har, med god hjelp av Studio Fredman, snekret sammen et album som fans av klassisk power metal (og metal generelt, for den sags skyld) vil nikke bifallende til.

Albumet starter med tittelsporet «Tearing Up The World» hvor en trommeintro setter skapet på plass og advarer oss mot hva vi har i vente. Og herifra går det i ett. Etter den Helloween-aktige «Raise The Eagle», kommer kanskje albumets svakeste spor i «We’ll Bring War», før det hele jekkes ned noen hakk med den fantastiske «Burning Of Rome». Deretter kommer albumets happy-metal alibi med låten «Kingdom Come»; en av mine personlige favoritter (selvsagt!). «Valhalla Awaits» er også et av albumets sterkeste låter, hvor jeg lenge trodde at det var Abbath på refrenget… Albumet fortsetter oppturen med «Brothers Of The North»; en klassisk up-tempo låt med fengende refreng. «Lights Won’t Shine» er en av låtene som ikke gir meg det helt store. Ikke at den er dårlig, men det er noe som mangler for at den skal sitte helt. Den blir rett og slett for anonym for min smak. Det blir bedre med «As I Burn» og «Drawn In Blood», og på albumets siste spor blir alt tilgitt. «Master We Were» er en verdig avslutning på et album som viser at Guardians Of Time er å regne som en av de ypperste innen sjangeren.