Norge er kanskje mest kjent for sin black metal, men noe begynner å røre seg i power metal-leiren også. Noen band har i flere år allerede levert power metal av ypperste kvalitet, men nå kommer også en yngre generasjon ut fra studioer med album som skaper oppstandelse rundt om i verden. Om Tobias Sammet og Avantasia skal ha noe av æren for det, kan vi spørre Peter Danielsen om, mannen bak bandet Eunomia og metal-operaen The Chronicles Of Eunomia Part I.

For det er ikke bare Eunomia som har satset på metal-opera de siste årene; vi har også Marius Danielsens Legend Of Valley Doom, og Frode Hovds Aldaria.

Så hva er det egentlig med metalopera-konseptet som gjorde at du ønsket å lage nettopp et slikt album?

Peter: Jeg har jo vært med på å skrive Legend Of Valley Doom Part 1 og 2, og jeg spiller keyboard på Aldaria-prosjektet. Sangene til Eunomia har jeg hatt liggende på hylla veldig lenge, og etter hvert tenkte jeg det var på tide å fortelle min egen historie. Valley Doom og Eunomia er jo i samme fantasiunivers, og jeg følte det var mer å fortelle i denne historien. Derfor ble det også naturlig å skrive albumet som en metal-opera. 

Har Avantasia vært en «døråpner» i så måte? Det har jo blitt laget lignende album tidligere, men man kan jo si at Avantasia har gjort konseptet kjent innenfor denne sjangeren.

Peter: Avantasia og Ayreon er de to store innen metalopera-sjangeren. Så ja, om ikke en døråpner så har de i hvert fall vært en stor inspirasjon for oss.

Er det tilfeldig at det kommer tre metal-operaer fra Norge i løpet av så kort tid? Hva tror du i så fall er grunnen til det?

Peter: Min bror [Marius Danielsen] og jeg hadde planlagt dette veldig lenge. Og grunnen til at vi gikk for akkurat et slikt konsept var vel fordi vi følte vi hadde mye og fortelle og vise fram. Samtidig må det sies at det å kunne jobbe med andre musikere, spesielt av det kaliberet vi har fått lov til å jobbe med, og det å fortelle en historie med disse gjestene hadde også sitt å si.

Kan du fortelle litt mer om historien og ideen bak albumet, og hvorfor det endte opp som en metal-opera?

Peter: Selve handlingen er om et land som heter Eunomia, og et annet land som kalles Valley Doom som har flyttet til Eunomia for å søke ly fra fienden, Dark Lord. Denne fienden har ødelagt hele Valley Doom og er nå på vei til Eunomia. De må finne en måte å vinne krigen på, eller blir også Eunomia lagt i ruiner. Derfor starter de på en ferd for å få tak i et krystallsverd for å ta opp kampen.

Jeg har alltid hatt sansen for fantasihistorier og har skrevet mange historier opp gjennom årene. På Eunomia-albumet har jeg mange forskjellige karakterer, og følte derfor at jeg trengte flere vokalister for å formidle handlingen på rett måte.

Det er jo klart at et slikt prosjekt tar tid å planlegge og gjennomføre. Men for Eunomia sin del tok det åtte år. Hva var grunnen til det?

Peter: Jeg hadde lagt Eunomia på hylla i 2013 etter at EP-en kom ut [Crystal Sword]. Og noe av grunnene til det var blant annet mangel på band og at det dukket opp andre prosjekter. Men i 2015 startet vi opp igjen. Da spilte vi inn gitarer og bass, men så krasjet PC-en og alt gikk tapt. Derfor måtte vi begynne helt på nytt igjen i 2016. Det var da tanken om å ha med noen gjester dukket opp for første gang, noe som til slutt endte opp med over 20 personer.

Albumet inneholder forsåvidt sanger jeg har jobbet med siden 2010, så det føles helt fantastisk ut å endelig få gitt det ut!

Dere endte opp, som du selv sier, med over 20 gjester på dette albumet. Hvordan fungerer egentlig opplegget rundt det å spørre artister om de vil være med? Du og bandet var vel relativt ukjente da ideen bak metal-operaen dukket opp. Hva fristet du med?

Peter: Jeg hadde allerede jobbet med Valley Doom da jeg begynte å hente inn artister til Eunomia, så det var mange innen power metal-sjangeren som allerede viste hvem jeg var. Jeg fristet egentlig kun med gode låter som passet perfekt til hver enkelt stemme! Og kontakten med musikerne opprettet jeg på Facebook eller YouTube.

Er det slik at du da skriver sanger med en spesiell vokalist i hodet, eller hvordan foregår dette?

Peter: Jeg skriver tekstene først, så kommer melodien ganske kjapt etterpå. Deretter prøver jeg å tenke ut hvilken vokalist som passer til akkurat denne sangen, før jeg deretter spiller inn sangen i rett toneart [slik at den passer til hver enkelt vokalist]. Så ja, jeg velger vokalister ut i fra stemmene og at de passer til låtene, men også fordi jeg rett og slett har vært stor fan av de lenge. Det samme gjelder de som spiller gitar og bass; de er fantastiske musikere som jeg synes at passer til sangene og på grunn av de blir sangene enda bedre.

Men var det slik at alle som du spurte sa «ja», eller var det noen du ikke fikk på kroken?

Peter: Det er selvfølgelig alltid noen som ikke har tid eller ønsker å være med på slike prosjekter, og så var det artister som hadde lyst til å være med, men som dessverre ikke kunne.

Kan du nevne noen navn?

Peter: ZP Theart fra de første Dragonforce-albumene hadde lyst til å bli med, men hadde ikke tid på grunn av sitt engasjement i Skid Row. Ellers kunne jeg tenkt meg å jobbe med blant annet Bruce Dickinson, Tobias Sammet, Arjen Lucassen og Chris Bay, men disse ble ikke spurt i denne omgang…

Hvordan er innspillingprosessen med så mange artister?

Peter: Alt av musikk har blitt spilt inn hjemme hos meg, mens alle gjestene har spilt inn hos seg selv eller i et studio i nærheten. Rent økonomisk så er det den beste, og egentlig eneste, muligheten.

Jeg vet at du allerede har planer om enda et album i Eunomia-universet, og at noen låter allerede er skrevet. Snakker vi samme konsept på neste album, og hvem ønsker du i så fall at bidrar denne gangen?

Peter: Neste album vil fortsette der hvor første album slapp, og det vil fortsatt være snakk om samme type musikk; symfonisk power metal, eller en blanding mellom Iron Maiden, Rhapsody Of Fire, Freedom Call og Dragonforce. Bare at på neste album blir det kanskje litt mørkere og ikke så lystig. 

Mange av gjestene som er med på første album må bli med på part 2 i hvert fall, og kanskje noen av gjestene fra Valley Doom blir med også, siden noen av karakterene dukker opp. Vi får se! Jeg velger å bli ferdig med alt før jeg tar runden med gjestene.

Nå har albumet vært ute en liten stund; hva tenker du om mottakelsen albumet har fått?

Peter: Mottakelsen har vært helt fantastisk! Vi har bare fått positive tilbakemeldinger, og det gjør oss veldig motivert til å starte på neste plate!

Les også anmeldelsen av Eunomia – The Chronicles Of Eunomia Part I

Men hva er planene den nærmeste tiden? Blir det konserter?

Peter: Jeg skal gå på skole i Oslo, hvor jeg skal studere fordypning i låtskriving. Så jeg regner med det blir mye skriving dette året. Sånn sett bør jeg ha en del låter klar i løpet av tiden jeg studerer, slik at jeg etter hvert kan begynne å kontakte gjestemusikerne. Alle i bandet bor på forskjellige steder, så det blir vanskelig å øve noe spesielt med det første. Men vi håper å sette i gang arbeidet med Part 2 i år, og kanskje få til en turné sommeren 2019.

Hvorfor har du og din bror satset på to forskjellige band – hvor dere begge bidrar på hverandres album? Er det noe konkurranse mellom brødrene her?

Peter: Jeg bidrar som du sier i Valley Doom også, hvor jeg blant annet er med på å skrive musikken. Men jeg valgte å børste støv av Eunomia igjen fordi jeg ville gi ut musikken jeg har skrevet og gjort det meste på, også. Til Eunomia-albumet har jeg skrevet ca. 90 % av alt. Det vil si: det er kun jeg som har skrevet tekstene, mens melodiene har jeg stort sett skrevet selv med litt hjelp fra resten i bandet. 

Det blir jo litt konkurranse, men vi jobber veldig bra sammen og er gode venner. Og hvis vi en dag drar ut på turné kommer vi nok til å spille låter fra begge prosjektene.

Eunomias debutalbum er nå ute og kan kjøpes både i digitalt format og som CD.

 

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *